מה השרירים החשובים ללוחם?

לוחמים בצבא עוברים אימונים רבים ויעודיים לקראת ובמהלך שירותם הצבאי. האימונים אמורים להכין את הלוחם לסיטואציות בהן יתקל בשטח כלוחם מבצעי. לכל אימון יש הגיון שעומד מאחוריו. עוברים מסעות משום שבעת מלחמה הולכים קילומטרים רבים במעט זמן, עוברים אימוני קרב מגע למקרה בו יצטרך להשתמש בכוח וכן הלאה. בסופו של דבר באימונים עובדים על שרירים ספציפיים, לוחם הוא ספורטאי לכל דבר. כדורגלן וכדורסלן יעשו אימונים שונים ויעבדו בחדר הכושר על שרירים שונים, אז מה השרירים שהכי חשוב לעבוד עליהם כלוחם?


קודם כל, כמובן- שרירי הרגליים. במהלך השירות הלוחם עובר פעילויות מבצעיות שאת רובן יבצע רגלית. בין אם יעמוד בעמדת שמירה או יבצע מעצרים. את החלק העיקרי של הפעילות הוא יבצע על הקרקע כשציוד רב נמצא עליו. בנוסף, יכול להתבצע במעצר מרדף רגלי.  במרדף הלוחם צריך לתפוס את החשוד כשעליו כל הציוד המבצעי שלו (בין 15 ל25 קג בממוצע). כלומר הרגליים שלו צריכות לא רק לתפקד כרגיל אלא לעבור את היכולות של האדם הממוצע כשהציוד עליו. לכן עלינו לחזק את שריר הארבע-ראשי, שרירי התאומים, שרירי העכוז ואת השריר השוקתי הקדמי (שריר המסעות- עליו ניתן למצוא מאמר באתר). 


שנית, עלינו לחזק את השרירים שעובדים כאשר אנחנו סוחבים הרבה ציוד על גבנו. כאשר לוחם סוחב ציוד רב הוא כנראה הולך לקראת פעילות מבצעית. כאשר יגיע לפעילות הוא יצטרך להיות רענן ולתפקד כמו שצריך בשטח העוין שבו הוא נמצא. לכן הלוחם צריך להגיע למצב שאחרי הפעילות הגופנית לקראת הפעילות המבצעית הוא אינו מתעייף אלא אפילו מגיע עירני ומוכן לתפקד באירוע עצמו. לכן על הלוחם לחץ את שריר הגב הרחיב, שריר הדלתא ושריר הטרפז. 


נוסף על כך, על הלוחם להיות מספיק חזק כדי לתפקד באירוע שבו יצטרך להשתמש בקרב מגע ולהדוף/להכות כדי לבצע את משימתו או במקרים קיצוניים- למנוע מהאויב לפגוע בו. הלוחם צריך להיות מוכן לתפעל אירוע נקודתי שכזה ומיד לאחר מכן להגיע מספיק רענן לפעילות שלשמה הוא הגיע. השרירים שעובדים במצבים אלו הם שריר הזרוע התלת ראשי (יד אחורית), שריר הזרוע הדו ראשי (יד קדמית) ושרירי החזה. 


לבסוף, לוחם אינו צריך להראות כמו מפתח גוף אלא להיות מספיק חטוב כדי לשמור על הזריזות, הגמישות והקואורדינציה שלו. לכן על הלוחם לעבוד על השרירים המייצבים בגוף, עליו לעבוד על הגמישות בכך שיבצע תנועות מלאות במהלך האימון ולא יוותר על מתיחות בסופו ובנוסף יעבוד על תרגילי זריזות וקואורדינציה. 


לסיכום, ניתן להבין שלוחם צריך לעבוד על כלל חלקי גופו ובמגוון סוגי אימון שונים, לעומת ספורטאי רגיל שעובד על קבוצות שרירים מצומצמות יותר. ניתן להבין כי הלוחם צריך לעבוד בעיקר על הסיבולת שלו אך עליו להיות מספיק חזק כדי לעמוד איתן אל מול האויב וגם בכדי לסחוב משקלים גדולים. 





*המידע במאמר אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, יישום הכתוב במאמר על אחריותך בלבד. מומלץ להיוועץ באיש מקצוע לקבל ייעוץ מקצועי*

 

חזרה למאמרים

הגב