שריר המסעות - השריר שרק לוחמים מכירים

 

כחלק משירות של לוחם בצה"ל או בגוף בטחוני כזה או אחר מתבקשים ללכת הליכות ארוכות עם משקל רב ולא פרופורציונלי לגוף האדם, לפחות של אדם רגיל. לאקט קוראים "מסע". את המסע עוברים הלוחמים לאורך כל השירות בין אם בהכשרה, באימון או בפעילות מבצעית. נדרשים הלוחמים ללכת מרחקים ארוכים. 


אדם נורמטיבי לרוב לא הולך מרחקים כל כך ארוכים עם משקלים כל כך כבדים. לכן כאשר מתחילים את ההכשרה, הלוחמים מפעילים שרירים שאינם הפעילו בעבר ברמת עצימות כל כך גבוהה. הלוחמים יגלו ויפתחו שרירים שלא מפתחים בחדר הכושר, אלא באקטים מסויימים מאוד. 


ישנו שריר אחד מרכזי שאין לוחם שלא שמע עליו. כל לוחם מרגיש אותו טוב מאוד במהלך ההכשרה,  ומכאן קיבל את השם "שריר המסעות". 


שריר המסעות, או בשפה המקצועית- השריר השוקתי הקדמי (tibialis anterior). הוא שריר הממוקם בחלק הקדמי של השוק. השריר מופעל כאשר מבצעים תנועה של הליכה. במהלך מסע, אנחנו מפעילים עומס רב על הרגליים שלנו, האדם הממוצע אינו הולך למרחקים כל כך ארוכים בקצבים גבוהים מאוד. במיוחד- לא עם משקלים גבוהים. לכן, השריר השוקתי הקדמי מופעל בצורה הרבה יותר מאומצת מבדרך כלל, הדבר גורם לשריר להפריש חומצות חלב מה שמתבטא אצלנו במוח ככאב. 


כמו כל שריר, ככל שהמאמץ גדל כך השריר מתפתח. לכן, אם נעבוד על פי סרגל המאמצים של ההכשרה, הקורס או האימון- השריר פחות ופחות יכאב ככל שנפעיל אותו יותר ונספק לו מנוחה לאחר מאמץ רב. מאוחר יותר נוכל ללכת למרחקים יותר ארוכים יותר עם משקלים כבדים יותר ובקצבים גבוהים יותר! 


לאחר מסע, ייתכן והשריר יכאב לכם מאוד ויקשה עליכם ללכת או לרוץ- הדבר טבעי בהחלט. באותה צורה בה נתפסים לנו השרירים לאחר אימוני כוח/משקולות או לאחר ריצה- כך גם השריר השוקתי הקדמי (שריר המסעות) יכול להתפס לאחר מסע או הליכה ארוכה. 


טיפים להפחתת הכאבים של "שריר המסעות"

  1. חימום שרירי הרגליים לפני המסע/הפעילות הגופנית. 
  2. לאחר מאמץ- מתיחות לשריר 
  3. תרגילים לעבודה על השריר (מצורף סרטון)
  4. ללכת על פי סרגל המאמצים ולא "לצאת גיבור" 
  5. אם השריר כואב- אין מה להילחץ, רק לספק לו מנוחה מתאימה לפני המסע הבא.
  6. אם השריר תפוס רק ברגל אחת- תקין לגמרי. הגוף אינו סימטרי. במיוחד אם הרגל התפוסה היא הרגל ה"חלשה" שלכם. 


*המידע במאמר אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, יישום הכתוב במאמר על אחריותך בלבד. מומלץ להיוועץ באיש מקצוע לקבל ייעוץ מקצועי*

 

 

חזרה למאמרים

הגב